Návštěvnost
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:337
TÝDEN:750
CELKEM:1026478
Návštěvnost:
ONLINE:1
DNES:337
TÝDEN:750
CELKEM:1026478
Cílem Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (v textu dále Program nebo OP VVV) je přispět ke strukturálnímu posunu České republiky směrem k ekonomice založené na vzdělané, motivované a kreativní pracovní síle, na produkci kvalitních výsledků výzkumu a jejich využití pro zvýšení konkurenceschopnosti.
Celý text OP VVV najdete zde.
PO 1 je zaměřena na vytvoření podmínek pro dosažení vysoké úrovně výzkumu v ČR v mezinárodním měřítku, rozvoj spolupráce ve výzkumu, zkvalitnění infrastrukturních podmínek pro přípravu budoucích výzkumníků, vytvoření prostředí pro kvalitní řízení výzkumu a zvýšení přínosů výzkumu pro společnost.
Specifický cíl 1 (SC 1): Zvýšení mezinárodní kvality výzkumu a jeho výsledků.
SC 1 se zaměřuje na dosažení excelence ve výzkumu prostřednictvím větší koncentrace finančních a lidských zdrojů do oblastí výzkumu, ve kterých existují v ČR předpoklady pro realizaci mezinárodně konkurenceschopného výzkumu a kde má ČR, v souladu s RIS3, potenciál přispět k řešení globálních socio-ekonomických výzev.
Specifický cíl 2 (SC 2): Budování kapacit a posílení dlouhodobé spolupráce výzkumných organizací s aplikační sférou
SC 2 je zaměřen na posílení kapacit pro strategickou spolupráci veřejného a soukromého sektoru při přípravě a realizaci orientovaného výzkumu s širokým potenciálem uplatnění při řešení dlouhodobých společenských potřeb v souladu s RIS3. Posílení kapacit se soustředí na takový výzkum, který vychází ze strategických potřeb trhu, ale je vzhledem k aplikovatelnosti výsledků v dlouhodobém horizontu neatraktivní pro soukromé investice. Součástí spolupráce je i posilování kapacit, jež jsou pro spolupráci klíčové.
Specifický cíl 3 (SC 3): Zkvalitnění infrastruktury pro výzkumně vzdělávací účely
SC 3 je zaměřen na vytvoření kvalitních infrastrukturních podmínek pro přípravu nové generace výzkumných pracovníků. Podporovány budou investice do infrastruktury pro výzkumně zaměřené studijní programy.
Specifický cíl 4 (SC 4): Zlepšení strategického řízení výzkumu na národní úrovni
SC 4 je zaměřen na zefektivnění řízení výzkumu na národní úrovni a vytvoření motivujícího prostředí pro realizaci kvalitnějších výsledků.
Cíle zde budou naplňovány prostřednictvím provázání činností VŠ s praxí, posilováním mezinárodního prostředí a spolupráce na VŠ. V PO 2 budou podporována opatření směřující k lepší kvalitě a výsledkům vysokoškolských institucí. Na zvýšení kvality budou zaměřena opatření na zvýšení relevance vysokoškolského studia pro trh práce a potřeby společnosti. PO 2 je také zaměřena na rozvoj lidských zdrojů v oblasti vědy a výzkumu a s tím spojené zlepšení podmínek pro výuku propojenou s výzkumem.
Oblast regionálního školství se zaměří na vzdělávání na všech jeho stupních s cílem podpořit potenciál každého jednotlivého dítěte a žáka rozvíjet své kompetence během celého života. Dále na rozvoj klíčových kompetencí: komunikace v mateřském jazyce, komunikace v cizích jazycích, matematická gramotnost a základní schopnosti v oblasti vědy a technologií, schopnost práce s digitálními technologiemi, schopnost učit se, sociální a občanské schopnosti, smysl pro iniciativu a podnikavost, kulturní povědomí a vyjádření a na zlepšení kvality a efektivity vzdělávání a odborné přípravy s důrazem na zvýšení jejich relevance k dlouhodobým potřebám absolventů, trhu práce a společnosti.
Specifický cíl 1 (SC 1): Zvýšení kvality předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ
Cílem je zvýšit kvalitu a inkluzivitu předškolního vzdělávání, spolupráci MŠ a prvního stupně ZŠ a usnadnit přechod dětí na ZŠ. Kvalitu předškolního vzdělávání zásadně ovlivňuje kvalita předškolního pedagoga. SC 1 se proto zaměřuje na profesní podporu pedagogů, prohloubení či rozšíření kvalifikace pedagogických pracovník a zlepšení kompetencí dalších vzdělavatelů, kteří realizují vzdělávání předškolních dětí podle Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Specifický cíl 2 (SC 2): Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích
Cílem je prostřednictvím individuálních forem podpory, vzájemného učení a dalšího vzdělávání pedagogů dosáhnout stavu, kdy jsou pedagogové schopni vzdělávat každého žáka ZŠ a SŠ k co nejlepšímu využití jeho vlastního potenciálu k rozvoji kompetencí důležitých jak pro život osobní a společenský, tak i pro trh práce. Motivaci žáků a relevanci vzdělávání bude podporovat i propojení školního a mimoškolního vzdělávání.
Specifický cíl 3 (SC 3): Rozvoj systému strategického řízení a hodnocení kvality ve vzdělávání
Cílem je na všech úrovních vzdělávacího systému zkvalitnit strategický přístup k vedení, sdílet představu o kvalitě ve vzdělávání a budovat kulturu hodnocení výsledků vzdělávání. U aktérů dojde ke zvýšení kompetencí v oblasti vedení, monitorování a vyhodnocování výsledků z hlediska sledovaných cílů, včetně podpory rovných příležitostí. K realizaci změny je nutné výrazně zlepšit informovanost odborné veřejnosti a rodičů.
Specifický cíl 4 (SC 4): Zkvalitnění přípravy budoucích a začínajících pedagogických pracovníků
Cílem je zvýšení kvality přípravy pedagogických pracovníků a usnadnění jejich adaptačního období ve spolupráci se školami jako zaměstnavateli.
Specifický cíl 5 (SC 5): Zvýšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce
Cílem je podpořit motivaci dětí, žáků a studentů ke studiu technických a přírodovědných oborů, zlepšit odborné a podnikatelské kompetence absolventů a zvýšit jejich uplatnitelnost na trhu práce. Doprovodným cílem je zlepšit podmínky pro vzdělávání dospělých na školách a zvýšení přínosu tohoto vzdělávání pro jejich uplatnitelnost.
Specifický cíl 1: Kvalitní podmínky pro inkluzivní vzdělávání
Cílem je podpora individuálního přístupu k dětem a žákům prostřednictvím rozvoje kompetencí pedagogických pracovníků rozpoznat potřeby a potenciál každého dítěte nebo žáka a realizovat podpůrná opatření k jeho rozvoji a transformace systému pedagogicko-psychologického poradenství tak, aby byl zajištěn jednotný přístup k těmto službám v rámci ČR a došlo k posílení spolupráce poradenských zařízení se všemi relevantními partnery.
Specifický cíl 1 (SC 1): Sociální integrace dětí a žáků včetně začleňování romských dětí do vzdělávání
Cílem je zkvalitnění vzdělávání zejména v obcích se sociálně vyloučenými lokalitami a řešení specifických situací v inkluzivním vzdělávání romských dětí a žáků a ostatních dětí a žáků, kteří čelí podobným překážkám ve vzdělávání v běžných školách hlavního vzdělávacího proudu.
Specifický cíl 1: Zajištění efektivní administrace
Specifický cíl 2: Zajištění informovanosti, publicity a absorpční kapacity